Motywacja. Podstawa sukcesu szkoleń BHP.

Udostępnij

Wykonywanie przez dłuższy czas tych samych obowiązków w ramach jednego stanowiska pracy prowadzi do pewnego niebezpieczeństwa. Pojawia się myślenie: "Jeździłem tą drogą tyle razy, mogę to zrobić z zamkniętymi oczami" lub "Od lat robię to w ten sposób. Po co wprowadzać jakieś zmiany?". Takie podejście jest powszechne i może wpływać również na stosunek pracowników do szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. „Przechodziłem już to szkolenie wielokrotnie. Czego jeszcze mogę się nauczyć?”. Oto trzy sposoby, aby zmienić nieco to nastawienie:

Pomóż pracownikom uporać się z ich omylnością
Lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy nieomylni. Tymczasem, nie ma znaczenia, jak mądrzy lub doświadczeni jesteśmy. Zawsze może nam się przytrafić błąd. Popełniają je nawet najlepsi. Jako pracodawca możesz dzielić się statystykami i opowiadać o swoich własnych doświadczeniach, które pomogą pracownikom zrozumieć, jak łatwo jest popełnić prosty błąd i jak poważne mogą być tego konsekwencje. Najlepiej jednak, aby pracownicy sami doszli do takich wniosków. Nawet mistrz wagi ciężkiej nie poradzi sobie z towarem ważącym pół tony spadającym z wózka widłowego. Pracownicy muszą zdać sobie sprawę, że czas poświęcony na bezpieczne wykonywanie obowiązków nie jest czasem straconym. Nie mogą bać się konsekwencji, w momencie, gdy wykonują swoją pracę bezpieczniej, ale wolniej.

Wykorzystaj naturalną motywację
Istnieją dwa główne rodzaje motywacji. Pierwsza, zwana wewnętrzną motywacją, ma miejsce wtedy, gdy ludzie kierują się własnym interesem i wewnętrznymi potrzebami. Prawie nikt nie jest wewnętrznie zmotywowany, aby zwracać uwagę na szkolenie w zakresie bezpieczeństwa. Motywację zewnętrzną można natomiast w pracownikach budować. Sposoby mogą być różne. Już samo uświadomienie pewnych zagrożeń może działać motywująco. Wszyscy na pewno słyszeli wiele o ochronie przeciwpożarowej i zasadach bezpieczeństwa w tym zakresie. Mało, kto, jednak zdaje sobie sprawę ze skali zagrożenia, jaką niesie ze sobą ogień. Kilka przykładów spalonych obiektów, zniszczonego sprzętu, obrażeń pracowników spowodowanych pożarem w firmie będzie wystarczającą motywacją, aby z większym zaangażowaniem przystąpić do szkoleń z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Drastyczny sposób? Ważne jednak, że skuteczny. 

Zbierz cały zespół pracowników
Każdy z pracowników powinien brać udział w szkoleniu. Jeśli kierownik zakładu, przełożeni zmiany, menedżerowie siedzą w pierwszym rzędzie podczas szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, to bardzo wyraźny sygnał wysłany do reszty pracowników, że szkolenie jest nie tylko obowiązkowe, ale i bardzo ważne. Pracownicy wszystkich szczebli potrzebują tego rodzaju szkoleń. Są one szczególnie istotne dla pracowników wykonujących zadania tzw. służby BHP.