Jak zadbać o rozwój pracowników?

Udostępnij

Istnieje pozornie nieskończona liczba inicjatyw, które mogą doprowadzić do sukcesu naszej firmy. Możemy postawić na rozwój produktu, kontrolę jakości, sprzedaż, marketing, obsługę klienta. Niestety rozwój pracowników z reguły znajduje się na szarym końcu tej listy. Tymczasem, to ludzie tworzą firmę. Pracownicy pragną czuć, że pracodawcy dbają o ich zawodowy, a nawet osobisty rozwój. Zależy im na wsparciu, coachingu i ścieżkach do awansu. Rozwój pracowników jest inicjatywą długoterminową, ale prowadzi również do krótkoterminowych korzyści, takich jak zwiększona lojalność oraz lepsza wydajność i zaangażowanie. Przyjrzyjmy się kilku sposobom poprawy rozwoju pracowników:

Szkolenia doskonalące
W zależności od roli, funkcji i sprawowanych obowiązków formalne szkolenie pracowników może być wymagane w celu lepszej i bardziej efektywnej pracy na danym stanowisku. Kiedy zatrudniamy doświadczonych kandydatów, wykorzystają oni swoje dotychczasowe umiejętności i wiedzę do pracy. Muszą oczywiście poznać specyfikę pracy na danym stanowisku, ale stopniowo zyskują doświadczenie. Z biegiem czasu mogą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności. Mają dostęp do fachowych książek, seminariów oraz e-lerningu, który staje się coraz bardziej powszechną formą zdobywania wiedzy. Czytając jeden lub dwa artykuły online tygodniowo, pracownicy mogą być na bieżąco z trendami rynkowymi oraz nowymi praktykami, strategiami czy taktykami. Jednak są takie obszary, które wymagają fachowych szkoleń. Odpowiednio przygotowana kadra i materiały szkoleniowe są niezbędne. Dlatego warto wybrać szkolenia doskonalące przeprowadzane przez jedną z profesjonalnych firm.

Coaching i mentoring
Dzisiaj menedżerowie są przeciążeni obowiązkami i niestety nie przekazują już wiedzy, umiejętności i postaw poprzez coaching i mentoring. Firmy muszą wspierać i motywować menedżerów do wykonywania tej pracy. Coaching może początkowo wydawać się trudnym zadaniem, szczególnie dla menedżerów, którzy mają niewielkie lub żadne doświadczenie. Ale dzisiejsi pracownicy domagają się czegoś więcej, niż tylko informowania ich, co mają robić. Gdy liderzy firmy są tego świadomi i regularnie odbywają właściwe rozmowy z pracownikami, mogą wesprzeć ich w wykorzystaniu prawdziwego potencjału. Takie działania przynoszą korzyść nie tylko samym pracownikom, ale i firmie.

Rozwijanie umiejętności miękkich
Szkoda, że te kluczowe umiejętności są tak często pomijane w wielu przedsiębiorstwach. Nawet sama nazwa "miękkie umiejętności" sugeruje, że są one nieważne i niepotrzebne. Tymczasem, są równie istotne, jak wiedza, którą posiadamy i nasze praktyczne umiejętności. Samoświadomość, umiejętność samoorganizacji, motywacja, empatia i umiejętności społeczne odgrywają kluczową rolę na wszystkich poziomach organizacji.