Jak wybrać najlepsze szkolenia dla pracowników?

Udostępnij

Pracownicy są najważniejszą częścią każdej firmy. To potencjał, który należy umiejętnie wykorzystywać. Ich rozwój i szkolenie może być jedną z najbardziej opłacalnych inwestycji, jakie możemy wybrać. Szkolenia zwiększają wydajność pracowników, zmniejszając jednocześnie marnujące się zasoby przedsiębiorstwa. Podnoszą również morale i lojalność personelu. Aby jednak osiągnąć zamierzony efekt, potrzebujemy odpowiedniego rodzaju szkoleń doskonalących. Oto kilka kluczowych aspektów, na które warto zwrócić uwagę wybierając szkolenia. Pamiętajmy o tym, że same funkcje szkoleń nie są nowe - zmieniło się jednak to, jak nowoczesna technologia dostosowuje je do współczesnych realiów.

Najlepsi szkoleniowcy
Szkolenie jest tak dobre, jak dobrzy są szkoleniowcy, którzy je prowadzą. Korzystanie z nieodpowiednich trenerów może zaszkodzić wydajności pracy naszych pracowników, jeśli stracą zainteresowanie danym zagadnieniem lub, co gorsza, zostaną przeszkoleni w sposób niepoprawny. Dlatego wybierając firmę szkoleniową zawsze zwracajmy uwagę na jej kadrę. Ważne, aby w jej skład wchodzili nie tylko teoretycy, ale przede wszystkim praktycy dysponujący własnym doświadczeniem i potrafiący w odpowiedni sposób je przekazać. Nic tak nie przemawia do pracowników, jak przykłady z realnego życia.

Dostosowanie programu szkoleniowego do wiedzy i umiejętności pracowników
Szkolenie nigdy nie powinno być sztuką dla sztuki. Jeśli program szkolenia nie będzie dostosowany do odbiorców, szkolenie po prostu nie będzie skuteczne. Zaproponowanie pracownikom wiedzy, którą już posiadają jest jedynie marnowaniem ich czasu. Z kolei przeszacowanie wiedzy lub umiejętności będzie frustrować pracowników. Możesz próbować ocenić poziom wiedzy poszczególnych pracowników i zaproponować im indywidualnie dopasowane szkolenie.

Ocena szkolenia
Jeśli nasi pracownicy nie są zaangażowani w szkolenie i w ogóle nie absorbują wiedzy podczas niego przekazywanej, nasza inwestycja się nie opłaca. Musimy posiadać informacje zwrotne od uczestników szkoleń, aby dowiedzieć się, czy wybraliśmy nieodpowiednie szkolenie. Najlepszym wyjściem wydaje się zbieranie informacji zwrotnych na zakończenie sesji szkoleniowej. Jednak nie pytajmy o ocenę szkolenia od razu po jego zakończeniu. Pracownicy muszą mieć czas na ugruntowanie swojej wiedzy. Przede wszystkim zaś powinni mieć okazję do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce, na swoim stanowisku pracy. Takie informację będą rzeczywiście cenne. Nie polegajmy tylko na informacjach zwrotnych przekazywanych przez uczestników. Wykorzystajmy narzędzia analityczne, aby określić, w jaki sposób szkolenie jest faktycznie wykorzystywane i na ile zmienia sposób pracy osób szkolonych.